سنجش و تحلیل میزان آگاهی از بیمه‌های مصرف‌محور خودرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه فناوری‌های نوین بیمه‌ای، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران

2 استادیار، گروه بیمه اشخاص، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران

چکیده

بیمه‌های مصرف‌محور خودرو در کشورهای توسعه‌یافته و برخی کشورهای درحال‌توسعه مورد اقبال مردم قرار گرفته است و شرکت‌های بیمه این کشورها را مجاب به توسعه این محصولات نموده است. در این راستا صنعت بیمه ایران نیز، از این امر غافل نمانده و برخی شرکت‌های بیمه به این حوزه ورود کرده‌اند، اما به‌طور کامل توسعه نیافته است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی و دانش بیمه‌گذاران از این نوع از بیمه‌ها و ارائه راهبردهای مدیریتی در توسعه بیمه‌های مصرف‌محور خودرو انجام گردید. در این پژوهش، از روش پیمایشی به‌منظور بررسی میزان آگاهی مردم در ایران استفاده شده است. بدین ترتیب با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامعین، حجم نمونه 396 نفر از بین بیمه‌گذاران خودرو شرکت بیمه سامان انتخاب شد. به‌منظور طراحی پرسشنامه، ابتدا، تجارب پنج نظرسنجی‌ جهانی در زمینه تمایل مشتریان بیمه مصرف‌محور مورد بررسی قرار گرفته شد. سپس با استفاده از نتایج این نظرسنجی‌ها، پرسشنامه در خصوص میزان آگاهی از بیمه‌های مصرف‌محور تدوین و نهایی شد. درنهایت، تجزیه‌وتحلیل نتایج پرسشنامه با استفاده از مدل‌های آماری مختلف انجام شد. بر اساس نتایج پرسشنامه، بیشترین عدم آگاهی مربوط به ابزارهای تلماتیک مورداستفاده در بیمه‌های مصرف‌محور و نصب آن‌ها می‌شود که نشان می‌دهد می‌بایست در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی به‌منظور بالا بردن سطح اطلاعات بیمه‌گذاران برای افزایش خرید این نوع بیمه‌نامه انجام شود. همچنین بیشترین عوامل تأثیرگذار در خرید بیمه‌های مصرف‌محور، لحاظ تخفیف در زمان تمدید بیمه‌نامه در صورت رانندگی مطلوب و کم‌ریسک و همچنین قیمت بیمه‌نامه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Measuring and Analyzing the Level of Awareness of Usage-Based Car Insurance

نویسندگان [English]

  • Asma Hamzeh 1
  • Mitra Ghanbarzadeh 2
1 Assistant Professor, Department of Insurance Technology, Insurance Research Center, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Personal Insurance, Insurance Research Center, Tehran, Iran
چکیده [English]

Usage-based car insurance has gained popularity in developed countries and some developing countries, prompting insurance companies in these nations to expand these products. In this regard, the Iranian insurance industry has also started to explore this area, although it is not fully developed. The present study aims to evaluate the level of awareness and knowledge of insurance policyholders about this type of insurance and to provide management strategies for developing usage-based car insurance. A survey method was used to assess public awareness in Iran. Based on Cochran's formula for indeterminate populations, a sample of 396 individuals was selected from the policyholders of Saman Insurance Company. To design the questionnaire, the experiences of five global surveys related to customer willingness toward usage-based insurance were reviewed. The questionnaire was then developed and finalized based on the results of these surveys, focusing on the awareness of usage-based car insurance. Finally, the results were analyzed using various statistical models. The findings show that the greatest lack of awareness pertains to the telematics tools used in usage-based insurance and their installation. This suggests the need for targeted programs to enhance policyholders' knowledge, thereby increasing the purchase of this type of insurance. Furthermore, the most influential factors in purchasing usage-based car insurance include offering discounts upon policy renewal for safe, low-risk driving and the price of the insurance policy

کلیدواژه‌ها [English]

  • Usage-based insurance
  • Telematics
  • Car insurance
  • Awareness
 
منابع
صاحبی، سینا. (1398). یک مدل پیشنهادی برای بیمه های مصرف محور با هدف افزایش ایمنی راه. رساله دکتری دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف.
 
References
Amodo. (2022). Manage How You Drive & Try Before You Buy: newest UBI models. Retrieved from Amodo: https://blog.amodo.eu/en/insights/mhyd-and-tbyd-next-generation-of-ubi-product-models.
Arumugam, S., & Bhargavi, R. (2019). A survey on driving behavior analysis in usage based insurance using big data. Journal of Big Data6(1), 1-21.
Bikov, D., Kangro, R., Kitzmann, H., Lameski, P., Raffaele, A., & Varbanov, Z. (2019). Usage based insurance. In: 151 European Study Group with Industry, 4-8 Feb 2019, Tartu, Estonia.
Borasi, P., Modi, V., & Kumar, V. (2020). Usage-Based Insurance Market report.
Data Bridge Market Research. (2021). Global Usage-Based Insurance Market – Industry Trends and Forecast to 2028.
Desyllas, P., & Sako, M. (2013). Profiting from business model innovation: Evidence from Pay-As-You-Drive auto insurance. Research Policy42(1), 101-116.
Forlicz, M., & Rólczyński, T. (2022). Factors determining usage-based insurance acceptance-Poland and Spain results. Journal of International Studies15(3). 111-129.
Heming, T. (2021). Guide To Pay-As-You-Go Car Insurance. Retrieved from Forbes Advisor.
Heller, D., & DeLong, M. (2021). Watch Where You’re Going: What’s Needed to Make Auto Insurance Telematics Work for Consumers. CFA
Inaza. (2023). How usage-based insurance is reshaping the auto insurance market, inaza.com.
Kumarage, K. J. A. (2018). Customer acceptance of usage-based motor insurance policies in Sri Lanka (Doctoral dissertation).
Kullgren, A. (2016). Reducing speed: Why does it matter so much? Pay-as-you-speed – an insurance initiative to reduce speed. Folksam.
MarketsandMarkets. (2021). Usage-Based Insurance Market for ICE & Electric Vehicle by Package (PAYD, PHYD, MHYD), Technology (OBD-II, Black box, Smartphone, Embedded), Vehicle Age (New, Old), Device Offering (BYOD, Company Provided) and Region - Global F.
Malattia, R. (2016). Usage Based Insurance – The future (and the present) of Motor Insurance in Asia. Willis Towers Watson.
Ptolemus Consulting Group. (2013). Usage-based insurance- Global study.
Rejikumar, G. (2013). A pre-launch exploration of customer acceptance of usage based vehicle insurance policy. IIMB Management Review25(1), 19-27.
Sahebi, S. (2018). A proposed model for consumer-oriented insurance with the aim of increasing road safety. Doctoral dissertation, engineering and transportation planning. Sharif University of Technology. (In Persian)
Sreethamol, P. S., Sulfiya, K. S., & Vineeth, K. M. (2018). Consumers perception towards telematics in insurance. Research Journal of Humanities and Social Sciences9(3), 657-662.
Śliwiński, A., & Kuryłowicz, Ł. (2021). Usage‐based insurance and its acceptance: An empirical approach. Risk Management and Insurance Review24(1), 71-91.
Tene, O. (2020). Growth of the Connected Vehicle Data Market The implications of personal data and emerging US legislation. International Association of Privacy Professionals.
Zand, M., Samimi, A., & Khavarian, K. (2016). Car Insurance Plans Could Make a Society Safer. Journal of Geoscience and Environment Protection4(12), 22-36.